forårstur 2015 Holland

Vores ture med campingvognen

Forårstur til Holland 2015

Turen går til Lemmer i Nord Holland, nærmere betegnet det sydlige Friesland.

se alle billederne fra turen ved at klikke her

Fredag d. 8. maj

Vi startede fra Aabenraa midt på formiddagen, og bortset fra lidt kø lidt nord for Hamborg, så gik turen fin. Vi kørte til Camping Paradies ca. 30 km før Bremen. Klokken var ikke så mange, sådan midt på eftermiddagen, men vi gad ikke køre mere. Derfor holdt vi pause ved denne plads som vi har besøgt før. En ok plads ( de er ved at lave ny sanitetsbygning, og det giver et lidt større plus) men den ligger tæt ved motorvejen og pladsen er fin som gennemgangsplads.

Vi hyggede os og slappede af resten af dagen, og nød bare at vi nu er taget på en lille campingtur igen.

Lørdag d. 9. maj

Vi kørte afsted ved 8 tiden - turen idag er på 290 km, ikke så langt. Målen er Lemmer i Holland og der var ikke så voldsom meget trafik, så turen gik fint. Det blæste ret så meget, og engang imellem var det lidt som om vi sejlede.... så det var godt vi ikke skulle så langt.

Efter vi havde kørt et par timer og holdt ind på en rasteplads, var der en lampe der lyste i bilen - det var ifølge instruktionsbogen lampen der handler om antiforureningssystemet, og displayet sagde også at udstødning var defekt. Vi kunne jo ikke gøre så meget så vi kørte videre.... da vi ankom til Lemmer og kørte uden campingvognen, så lyste lampen ikke mere... så vi håber at det var det. Skal nok checkes når vi kommer hjem igen.

Vi kom til campingpladsen i Lemmer lige over middag, og det blæste ret så meget. Receptionen var ikke åben endnu, så vi gik en tur på pladsen. Campingpladsen ligger egentlig godt - strand på den ene side og lystbådehavn på den anden.... MEN stranden kan ikke se for diget vi ligger lige ved siden af, og lystbådehavnen kan vi ikke se for træer og buske.... Men det ligger tæt på og vi kan nem gå en tur i området.

Det første sanitærhus vi så var vi lidt skuffet over - ikke hollandsk status - meget gammel og slidt. Men lidt senere fandt vi et mere, lidt langt væk fra vognen, men en lyst, pæn og ren sanitetsbygning. Det er absolut mest en fastligger plads, med måske 20 - 30 turistpladser. Der er også en lille restaurant på pladsen.

Vi fik handlet til aftensmaden og lavede lidt aftensmad hjemme i vognen - mens det blæste og regnede og det ruskede godt i vognen nogle gange.

Søndag d. 10. maj

Vi vågnede op til solskin og stille vejr - dejligt. Morgenkaffen blev nydt stille og roligt. Sidst på formiddagen satte vi kursen mod Nordwolde. Ikke en specielt spændende by, men de har en meget spændende butik. De har nordeuropas største butik med LGB tog (de tog som Christian har i haven ) - der er ca. 1000 kvm og der er MASSER at kigge på. Vi har besøgt butikken før, så vi vidste godt hvad der ventede os... her kan man meget nemt på nogle timer til at gå, og fik serveret kaffe både da vi kom og lige før vi gik. Turen derhen gik ad små veje - et flot hollandsk landskab med kanaler, et par møller og mange fine huse.

Da vi havde handlet færdig til turen mod Blokzijl - et sted vi havde fået anbefalet sidst vi var i området. Det er en rigtig hyggelig lille by - ligger et pænt stykke inde i landet, men byen har lidt uventet en super hyggelig havn. Rigtig flot rundt omkring havnen og slusen - vi fandt en hyggelig restaurant (dem var der ret mange af) og sad og nød en dejlig øl lige ved slusen. En by som bestemt bør besøges - virkelig stemningsfuld. For mange år siden, gik kysten herind - derfor havnen, det er lidt svært at forestille sig, men det skal jo nok være sandt.

Da vi havde spist aftensmad hjemme på pladsen, gik vi en tur langs stranden - en hyggelig af flot lille aftenstur.

Mandag d. 11. maj

vi nød morgenkaffen stille og roligt, og resten af formiddagen var også hjemme på pladsen hvor vi bare slappede af og læste lidt.

Omkring middagstid kørte vi en lille tur sydpå - jeg havde fundet en adresse som måske var en hobbybutik, men der var ikke nogen butik. Det betød ikke så meget, for det var en flot lille køretur. Tulipanerne er ved at være færdige, men få steder står der endnu tulipaner på marken, og vi så da et par stykker - utrolig flot med de forskelllige farver.

Da vi kom hjem på pladen igen nød vi en lidt sen frokost og vejret var bare rigtig dejligt.

Sidst på eftermiddagen gik vi en tur ind til byen - der er ikke ret langt, en lille kilometer, og vi gik lidt rundt i byen og fandt et sted hvor vi spiste aftensmad.

Rigtig hyggeligt at sidde og spise ved kanalen hvor der kommer skibe sejlende forbi, og en del skibe ligger også til kaj inde i byen. Det giver bare et rigtig hyggeligt miljø.

En dejligt afslappende dag går mod enden og vi glæder os bare en ny dejlig dag i morgen.

Tirsdag d. 12. maj

Idag er turen gået til Sneek - en af de 11 frisiske byer (der er flere.... men der er 11 byer som engang for mange år siden fik titlerne, og de hænger åbentbart stadig ved.

Der er ca. 30 km til Sneek og vi tog turen af forholdsvis små veje, så ser man lidt mere af det lokale område. Vi fandt hurtig en p-plads - et phus hvor det kostede 2 euro for 1 dag, det er ret billigt.

Vi kunne se byens vartegn og gik henimod det og byens centrum Vi startede med en kop kaffe, og fandt ud af byen har gratis wifi, og en ret god hjemmeside om hvad der er byen.

En hyggelig by - med kanaler, selvfølgelig når man nu er i dette område, og med masser af butikker. I forhold til byens størrelse har de faktisk mange butikker og et fint gågade område med både cafeer og specialbutikker.

Et sted hvor der nemt kan gå nogle timer.... det gjorde der vist ogs.

Derfor kørte vi videre til Balk, hvor jeg havde fundet en hobbybutik. Da vi kom lidt ind i byen og kom til kanalen var der så hyggeligt at vi skyndte os at sætte bilen og gå en tur af den centrale del i byen. Som så byer her i området en gade med butikker og en kanal i midten. Vi fandt da også hobbybutikken og det var en hyggelig gåtur i byen.

Vi handlede ind til aftensmaden i Balk, og kørte hjem på pladsen resten af dagen hvor vi nød solen og slappede af resten af dagen.

Onsdag d. 13. maj

Idag skulle det ikke være det helt store - en kort køretur til byen Sloten - på kortet vi har står der at det er verdens mindtste by, så den burde være til at overskue. Det var den også, en utrolig hyggelig lille by, som bestemt bør besøges når man i området. Bilen blev parkeret udenfor byen - cemtrum i byen er bilfri, så det var så nemt. Allerede fra p-pladsen så det fint ud. Solen skinnede og vi nød turen op og ned at hovedgaden.... der er rigtig mange flotte huse, og man skal bestemt ikke skynde sig, men tage turen stille og roligt og nyde det. Der er også et par cafeer i byen, og vi sad da også og nød en kop kaffe, det skønne solskin og en rigtig hyggelig lille by

Ad små veje kørte vi tilbage til Lemmer, fik tanket bilen og handlet det sidste til aftensmaden og hvad vi skulle have med hjem.

Resten af dagen var vi hjemme på pladsen og nød solen - det blæste en del, men når solen var fremme og der var lidt læ, så var det en rigtig lun dag.

Vi betalte for opholdet - og vi betalte 99 euro for overnatninger - en ok pris selvom det er ikke er plads med mange faciliteter, men her er rent og pænt, og der er gåafstand til centrum i Lemmer - en lille kilometer ca til centrum.

Torsdag d. 14. maj

Hjemturen - turen var på 550 km hjem og vi var hjemme ca. 16.30 - godt 8 timer er ret fint for os. Der var ingen kø og ikke voldsom meget trafik. En fin tur hjem, og nu nyder vi at være hjemme og vil glæde os til næste tur.