Dagbog sommer 2016

Vores ture med campingvognen

Dagbog fra sommerferien 2016

Turen går til Rüdesheim i Tyskland – den første uge

Dag 1 fredag d. 19. august

Vi startede fredag formiddag – jeg var så heldig at kunne afspadsere nogle timer så vi kunne køre tidligt. Christian havde fri fra arbejdet hele dagen. Midt på formiddagen kørte vi så afsted.

Det gik nogenlunde til Hamborg – lidt kø, men overkommeligt. Målet var at køre ca. 300 km til vores næsten faste overnatningssted – Camping Aller Leine Tal. Pladsen som ligger ca 1 km fra rastepladsen Aller Leine Tal. De sidste 20-30 km var der rigtig meget kø, så klokken blev omkring 16.30 inden vi nåede dertil. Men vi nåede godt frem.

Da vi kom til pladsen siger ejeren – I har da fået ny bil…  en ting at måske at kunne huske os, selvom det er et par år siden sidst, men at huske at vi havde en anden bil… det er da flot, og får os til at føle os velkommen.

Det er en ganske fin plads – super god til overnatning undervej, og kan også sagtens bruges i flere dage. De har en hyggelig cafe/restaurant og vi sad på terrassen og nød en mørk øl da vi var ankommet.

Vi skulle da også lige forsøge at sætte vores nye fastmonterede markise op. Det var dejlig nemt og vi glæder os over at vores mangeårige ønske er gået i opfyldelse. Den fastmonterede markise er MEGET nemmere at stille op.

Vi hyggede os på pladsen – en herlig og skøn sommeraften hvor vi sad udenfor til vi gik i seng.

Dag 2. Lørdag d. 20. august

Dagens mål er Elm ved Schluchtern i Hessen – famliebesøg. Der er ca. 330 km dertil, så en overkommelig tur. Det gik også rigtig fint, ikke det store trafikbøvl og ingen kø.

Vi kom til pladsen lige ved kl 13 og lige efter middagsroen ( som er mellem 13 og 15 på denne plads. Pladsen hedder Heiligenborn og er en fin plads som vi også har brugt før når vi besøgte familien. Og en billig plads, vi betalte omkring 16 euro for en overnatning.

Et rigtig hyggeligt familiebesøg – vejret var ret dårligt, det regnede og var temmelig koldt. Men pyt- vi snakkede og snakkede jo bare hele aftenen.

Dag 3 – Søndag d. 21. august.

Vi startede med morgenmad hos familien – denne gang var vi kun 4 og en rigtig hyggelig start på dagen med et veldækket morgenbord. Vi snakkede og hyggede, ved godt 10 tiden satte vi kursen mod Rüdesheim. Turen var kun på ca 150 km så det tog ikke særlig lang tid. Det største problem var nok at vores GPS var stået af – ingen batteri og ingen strøm fra bilen… Puh ha det var ikke godt. Vi har jo ikke engang kort med… Men heldigvis fik vi downloaded et kort på Christians mobil via WiFi på campingpladsen og så kunne vi få navigation alligevel. Ikke så godt som på GPS`en, men det gik fint. Vi fandt campingpladsen og fik stillet det hele op. Campingvogn stillet bedst mulig og markise og sider sat op.

Vi står i anden række til Rhinen, men vi kan fint se floden – desværre foregår det meste af trafikken på floden bagved en lang smal ø ude i floden, så vi kan ikke ret meget af det.

Sidst på eftermiddagen gik vi en tur op til byen – Campingpladsen ”Camping Rüdesheim” ligger i gåafstand til byen.

Vi har jo hørt meget om Rüdesheim og nu skulle vi se hvad det er for en by. Der er ca. 10.000 indbyggere i byen, men vi har også læst at det er en af Tysklands mest besøgte byer…. Og der var rigtig mange turister i byen.

Det er da en hyggelig by, og den berømte Drosselgasse har mange hyggelige (og store) restauranter og cafeer.

Vi vandrede lidt rundt og spiste aftensmad i byen.

Der er rigtig mange danskere i byen og på campingpladsen. Lidt for meget dansk efter vores smag.. 

Dog var det denne aften at Danmark spillede OL Finale i håndbold og naboen havde samlet en del i forteltet og vi kunne høre hvad der skete. Vi havde hørt hos familien at kampen blev spillet lørdag aften og at Danmark tabte til Frankrig – vist nok med en enkelt mål. Så vi ville da ikke se kampen – vi kendte jo resultatet troede vi. Kampen blev altså bare først spillet søndag og det var den direkte kamp de så …. Og YAHHHH Danmark vandt OL GULD.

Vi faldt lidt i snak med naboerne – et rigtig sødt par fra Århus eller lige deromkring. De var afsted i deres første tur med autocamper. Og vi snakkede en del og det er rigtig hyggeligt. Men det forandret ikke ved at der er alt for mange danskere på pladsen, mange flere end vi er vant til.

4. dag – Mandag d. 22. august.

Vi startede dagen med en skøn morgenmad – stille og roligt i campingvognen.

Vi gik en tur op i byen, planen var at tage en tur med det lille tog rundt i vinmarkerne. Vi sad og fik en kop kaffe lige i nærheden af starten, men der kom ingen tog. Så vi besluttede at tage hjem på pladsen igen og lige da vi var på vej ned af en anden gade kom toget… men nu ville vi hjem og have lidt frokost.

Vi har nok set det meste af byen, og jo den er hyggelig, i dag bedre end i går for der var næsten ingen mennesker i byen, de fleste butikker var også lukket – i modsætning til i går. Så selvom vejret var lidt overskyet og køligt, så var det en fin tur rundt i byen.

Efter frokost besluttede vi at køre en tur langs Rhinen op til en lille by der hedder Kaub. Jeg havde læst at den var et besøg værd og at det var her man kunne se en romantisk og flot gammel Rhin by.

Det er også en ret hyggelig by – gamle gader men meget stille – det meste af byen var vi de eneste. Byen er også et besøg værd, men jeg havde nok bare forestillet mig lidt andet. Køreturen var virkelig flot – den ene borg ved siden af den anden…. Og en fantastisk smuk natur. Jeg kan godt forstå at området er et UNESCO site – det er hele området fra Rüdesheim og Bingen i syd til Koblens i nord.

Vi sluttede bsøget af i byen og synes det var fint – og ville sejle og floden og køre hjem langs den anden side.

Færgen tog ikke lang tid om at krydse floden og det var mindst lige så smukt fra den anden side – hvis ikke smukkere. Alle vinmarker ligger den side hvor Rüdeheim er, og fra den anden flodside var der en utrolig smuk udsigt til den side vi først kørte på.

Da vi kommet et stykke undervejs hjemad – kom vi igennem en by – Bacharach, som så ret spændende ud. Og det var den også. Vi blev meget imponeret over hvor hyggelig byen den egentlig var. Efter vores mening den flotteste by vi har set i området. Vi gik en lille tur i byen og besluttede at her ville vi på besøg igen en af de næste dage. Vi kunne slet ikke nå at se byen ordentlig. Så vi kørte videre sydpå, Denne gang sejlede vi over floden ved Bingen og lige over til Rüdesheim.

Solen kom mere og mere frem og det gør naturen endnu smukkere, og det var en utrolig smuk tur.

Godt ankommet hjemme på pladsen fik vi et lækkert måltid aftensmad og en hyggelig aften hjemme på pladsen. Ren afslapning.

5. dag – Tirsdag d. 23. august

Dagen startede rigtig dejligt – masser af solskin og morgenkaffe udenfor i et stille og roligt tempo. Så er det man kan mærke det er ferie og det nyder vi rigtig meget.

Midt på formiddagen gik vi ind til byen – vi ville køre en tur med Winzer-ekspressen. Et lille tog som kører rundt i vinmarkerne. Toget starter inde i byen – lige i nærheden af Drosselgasse og vi købte en billet. En fin og hyggelig tur rundt i vinmarkerne. Vi kom ret hurtigt lidt op over byen og havde den skønneste udsigt mens vi hørte lidt om hvordan vinmarkerne plejes. Der dyrkes mest Riesling druer i området og de er først modne i oktober – november, så der er lang tid endnu inden der kan høstes.

Vi fik også at vide at der bor ca. 10.000 indbyggere i Rüdesheim og den besøges hvert år af ca. 2,5 mill gæster…. Ikke så sært vi synes der er mange mennesker indimellem.

Efter togturen købte vi billet til en rundtur – gondol – stolelift – skib.

Vi startede med gondolen – op til Niederwald Denkmal med statuen Germania. Statuen er imponerende. Den er fra 1883 og er rejst af Kejser Wilhem som samlede Tyskland. En imponerende udsigt over området, og statuen besøges af rigtig mange mennesker hvert år. Den er bestemt også et besøg værd.

Derfra gik turen til fods til stoleliften. Turen i skoven stod til ca. 30 min. Vi tog nok lidt længere tid, der var meget varmt og vi gik stille og roligt og nød turen. Vi besøgte ikke udsigtspunkterne men tog bare den lige tur gennem skoven.

Så kom stoleliften – min største udfordring i dag. Ikke at komme på stoleliften men køreturen. Som regel når jeg har kørt lift er det op ad bakkan/bjerget – ikke nedad som her. Den var også ret stejl, og det giver jo en fantastisk udsigt når der ikke var træer. Turen var rigtig flot – men jeg måtte kigge til siden rimelig ofte…  Vi kom af liften i Assmanhshausen – en lille hyggelig by. Den gade vi gik ned af var rigtig fin. Vi spiste lidt sen frokost i en restaurant nede ved floden. En speciel restaurant – tror aldrig jeg har set så mange ting samlet på et sted – der var ting overalt, og faktisk var det rigtig hyggeligt. Udenfor hvor vi sad, var det mere normalt. Vi fik en herlig Flammkuchen og så var vi klar til en kort sejltur hjem til Rüdesheim.

En rigtig fin rundtur med utrolig mange skønne og flotte udsigter – både op og ned.

Resten af dagen foregik hjemme på pladsen og vi slappede af og nød sommerdagen og det skønne vejr.

6. dag – onsdag d. 24. august

I dag var det tid til en sejltur på Rhinen. Efter morgenmaden og en ekstra kop kaffe gik vi langs floden hen til stedet hvor man kunne købe billetter til sejlturen. Vi kom i god tid så vi kunne få en plads med lidt skygge og ude ved kanten.

Det var en meget varm dag, og vi ville undgå at sidde i den bagende sol – det lykkedes også fint. Ved 11 tiden startede vi sejlturen fra Rüdesheim til St Goar – lige forbi Lorelei klippen.

En rigtig flot sejltur – og på udturen var lyset helt rigtigt. Der er rigtig mange borge langs floden, og solen skinnede perfekt lys til at få nogle gode billeder. De fleste af borgen ligger på venstre side når man op til St. Goar – og det er en sejltur hvor der hele tiden er noget at kigge på.

Der kom et canadisk par og spurgte om vi måtte sidde ved siden af os – det var bænke med plads til 3 på hver side, så selvfølgelig måtte de da det. Det var rigtig hyggeligt og vi fik da også snakket lidt.

Skibet stoppede flere steder undervejs, men vi blev nu på båden. Undervejs var der fortællinger på flere sprog om det vi så til højre og venstre.

Da vi kom til St. Goar var der ophold ca. 1 time, men vi blev på båden og fik lidt at spise og en god flaske vin. På den måde fik vi samme gode plads på vejen hjem og vi kunne sidde og nyde vinen i fred og ro.

På hjemvejen kom der også 2 damer fra Tyskland og det canadiske par kom til vores bord igen. Så vi fik snakket både tysk og engelsk. Turen tilbage var godt en time længere - det tager jo længere tid at sejle mod strømmen, og strøm var der meget af.

Vi sejlede forbi flere campingpladser som lå lige ud til floden – den som vi synes så bedst ud lå ved Bacharach

Da vi kom hjem havde vi siddet på båden i næsten 6 timer… det var egentlig kun den sidste times tid der føltes langsom, så selvom vi ikke var gået ret meget i løbet af dagen, så var vi faktisk godt trætte.

Aftensmaden fik vi hjemme på pladsen i deres lille cafe/kiosk. Ikke noget vildt speciel, men ganske ok.

7. dag – torsdag d. 25. august

Vi startede dagens tur med et besøg hos en vinbonde som min kollega havde anbefalet – Josef Schönleber`s Weingut i Oestrich-Winkel. Vi havde fået adressen og telefonnummeret og jeg forsøgte at ringe i går aftes, men ingen svarede så vi forsøgte bare at køre derhen. Heldet var med os… der var nogen hjemme. Det var forældrene til vinbonden (han var selv på ferie med familien) men vi fik smagt og købt et par gode Riesling vine til os selv og et par kasser til min kollega.

Derfra kørte vi en tur ud på landet – i baglandet til Rhinen. Vi besøgte først Kloster Eberbach, men det var lidt dyrt at parkere… 4 euro og hvor længe ville vi blive der. Vi tog den gratis på 45 min og gik lidt omkring. Det kostede endnu 8,5 euro at komme ind og se klosteret, det synes vi var lidt dyrt og så spændende så det heller ikke ud, så vi fortsatte køreturen.

Vi ville se hvordan det så ud i baglandet. Der var nogle steder nogle flotte udsigter, men det meste af tiden var ikke så spændende. Og jeg sad bare og var nervøs på hvad der kom rundt om næste sving..  og var glad så længe vi kørte på vej med midterstribe, så kunne det nok ikke gå så galt.

Og så jeg var glad da vi nærmede os Lorch ved Rhinen. Vi tog færgen over på den anden side og kørte til Bacharach. Denne gang ville vi se lidt mere af byen. Det var meget meget varmt men når vi fandt skyggerne så gik det fint. En utrolig hyggelig by – efter vores mening helt klart den flotteste af Rhinbyerne (i hvert fald dem vi har set). Et specielt lille sted i byen – ved pension Malerwinkel var der rigtigt hyggeligt. Byen er absolut et besøg og nogle timer værd.

Man kan også gå en tur på en ret stor del af bymuren – vi gik kun et lille stykke.

Vi spiste frokost på en af de mange hyggelige cafeer i byen og senere fik vi en lokal øl på et mikrobyggeri i byen – de brugte en gammel stor karusell som terrasse og med lidt udsigt over Rhinen. Et hyggeligt sted og en god øl.

Efter et par varme timer og en fin gåtur rundt i byen kørte vi hjem på pladsen og nød resten af dagen.

8. dag – fredag d. 26. august

Vores sidste dag i Rüdesheim. Efter morgenmaden gik vi tur ind til Rüdesheim by. Vi fik en let frokost og spadserede en tur rundt i byen. Egentlig ikke noget særlig formål, bare en rask gåtur.

Eftermiddagen nød vi hjemme på pladsen. Endnu en rigtig varm dag – vi ville ønske et par grader mindre- bare lige under de 30 grader…. Så ville det være fint  Vi skal jo heller ikke klage over solskin og dejligt vejr i ferien.

Vi fik betalt campingpladsen – vi havde egentlig reserveret til om mandagen – vi rejste 3 age før. Campingpladsen ville at vi skulle dele udgifterne for de sidste dage. Måske er det os det er galt med, men jeg sagde ved ankomsten at vi måske tog afsted et par dage før, og da han sagde at vi skulle betale mindst 8 dage, for det var vi havde reserveret, ja da troede jeg egentlig det var lidt i sjov.

Campingpladsen var propfyldt og vores plads ville bestemt bliver optaget hurtigt igen. Der er ikke optegnede pladser, så det var bare mere fyldt op nogle steder end andre – de bruger i hvert fald ikke 3 meters reglen.

Mht til betalingen, så måtte vi give os, for det var sådan det skulle være…. De glemte dog lige at vi kom en dag før, så vi betalte kun for ½ dag ekstra….

Det er ellers en super flot plads – og de sanitære forhold er helt i top – på mange måder en rigtig dejlig plads.

Så er der bare lige den der med at man skal booke 10, 12 eller 14 dage… ikke helt klar melding – for at få en plads ud til floden. Vi havde jo egentlig kun booket 9… og det var ikke nok. En mærkelig regel. Jeg fik bare at vide da jeg bestilte at pladserne var optaget, men det passede ikke helt. Nogle af de danskere vi mødte havde fået en plads ude ved floden uden at have reserveret. Så det var en lidt underlig melding.

Men bortset set det var det en dejlig plads og fin med gåafstanden ind til byen.

Om aftenen gik vi til Drossegasse - der var rigtig mange restauranter at vælge imellem – vi fandt en hyggelig en Hotel Lindenwirt, eller noget i den retning. Vi fik en glimrende middag – incl sang og musik. Og til dessert (et andet sted) fik jeg en Rüdesheimer Kaffe, men det var kun de første par mundfulde der smagte godt, ellers var den for stærk til mig. Men så var det da prøvet 

9. dag - - lørdag d. 27. august

Vi var klar til at køre rimelig tidligt afsted. Pladsen åbnede klokken 8 og da var vi klar til at køre.

Dagens tur var på ca. 450 km. Turen gik fint – ikke noget særlig trafik. En enkelt omkørsel i Tyskland fordi motorvejen var spærret, men ellers var der ikke den store trafik.

I Frankrig gik det fint – det meste af vejen var betalingsmotorvej, og det plejer jo at køre fint. Lidt halvdyrt, men til gengæld ikke de store problemer med trafik eller andet.

Vi nåede til Chalons-en-Champagne ved ca. 14 tiden. Vi havde valgt pladsen i Chalons-en-Champagne da vi mente den lå bedst. Det er en camping Municipale – kommunal camping – med 4 stjerner. Så det skulle vist være ok. Pladsen er også nogenlunde ok – der stod på hjemmesiden af det var nyrenoverede sanitetsbygninger og det lød da fint.

Det er de da muligvis også – men de glemte at skrive at de ikke er så gode til rengøring. Bygningerne er gamle, men der er da nok et par nye skillevægge…. Men man skal ikke kigge i hjørnerne på toiletterne – bruserummene lidt bedre.

Men vi kan sagtens bo her nogle dage.

Vi fik os installeret og det skal siges at Wifi fungerer fint på pladsen.

Vi fik lidt skygge og kunne nyde resten af dagen på campingpladsen.

Vi var dog lige afsted for at handle – der er et stooort supermarked i nærheden – Carefour – og der kørte vi hen og fik provianteret med diverse ting. Altid hyggeligt at se hvad de har, og en dejlig temperatur inde i centret. Når man kom ud var det som at komme ud i en sauna…. Meeeget varmt.

Endnu en varm og dejlig sommerdag – stadig lige lidt for varmt, det var ca 36 grader… lidt for meget efter vores smag.

10. dag – søndag d. 28. august

I dag var der skyer og et skønt vejr – vi nød at temperaturen var faldet næsten 10 grader. Dagens mål var et loppemarked. Jeg søgte efter Vide-Greniers på nettet og der var faktisk ret mange… den tætteste var en lille landsby ca 7 km væk, så den tog vi.

Byens gader var fyldt op med boder, og de fleste priser var absolut til at komme i nærheden af. Undervejs var der et lille telt med kaffe og hjemmebagt kage. Det var rigtig kaffe som vi kender det og ikke expresso – så vi nød en lille pause og fik snakket lidt fransk. Her kunne de ikke engelsk, så det var rigtig hyggeligt at forsøge at tale lidt med dem. Et par enkelte engelske ord hjalp på vej, og vi fik snakket lidt. Vi forstod i hvert fald at vi var meget velkommen i byen.

Et fint loppemarked – og vi fik da også handlet lidt. Jeg fik lidt til min korthobby - og en jesus figur (desværre ikke en madonna figur, men det kommer nok. Den har rigtig patina, fine beige-bruner farver og så kostede den 3 euro. Christian fik en lille smule til togbanen hjemme i haven.

Vi fik et par dråber regn, men ikke noget man blev våd af, men ellers var dagen ret overskyet men vi nød det bare, og slappede af hjemme i vores lille campingvogn og området udenfor.

Vores nye fastmonterede markise er dejlig at nem at stille op, og giver dejlig skygge – og sunblockeren virker også efter hensigten…. Så det er bare tip-top.

10. dag. Mandag d. 29. august

En af de byer vi havde søgt ud hjemmefra var byen Bar-le-Duc. Afstanden var ca. 70 km, så vi kørte afsted.

Området er flot – store bløde bakker og kæmpe store marker. Det er i hvert fald et stort landbrugsområde, og nogle steder kunne man køre i rimelig lang tid uden at se byer… og det var ikke på motorvejen vi kørte.  et smukt område.

Da vi kom til Bar-le-Duc fandt vi da også hurtigt en parkeringsplads. Den var gratis for betalingsanlægget var ikke sat i drift endnu. Vi fandt turistbureauet og fik et bykort, så vi havde en rute at gå

En ret gammel by, måske ikke lige helt som billederne på nettet havde vist, men jeg kunne rigtig godt lide byen og den stil den var i. Vi gik over floden og op i den gamle bydel som ligger opad… det var ret stejlt at gå derop, men ikke så langt. Byen er ikke så stor endda, i hvert fald overskuelig i den gamle bydel.

En fin tur rundt, og vi nød alle de gamle huse. Christian var lidt skuffet i forhold til hvad han havde forventet, jeg var lidt mere vild med den byggestil. Byen er bestemt et besøg værd, og der er ikke specielt turistet – det er bestemt ikke Rüdesheim, og der er var ikke ret mange cafeer og lign. Måske er mandag ikke den bedste dag – ret mange butikker var lukket, og måske er der lidt mere liv de andre hverdage. Det var næsten modsat Rüdesheim lidt for stille nogle steder – men vi mødte da et par mennesker undervejs. Flere steder var der flotte udsigter og vi nød da også at gå en tur rundt i byen. Bestemt en anderledes by end dem vi normalt ser.

Byen er bestemt et besøg værd og er også omtalt i den lille bog der hedder ”Les 100 Plus Beaux Dètours de France” – de 100 bedste steder der en omvej værd… eller noget i den retning.

På vejen hjemad kom vi forbi en stor kirke i Epinal. Den er faktisk et Unesco site. Det fandt vi først ud af under besøget. Men sådan en stor kirke kunne vi da ikke køre forbi, så måtte ind og se den. En rigtig flot kirke både indenfor og udenfor. De store gamle kirker er altid imponerende synes jeg, og der er mange af dem i Frankrig.

11. dag. Tirsdag d. 30. august

I dag var det byen Chalons-en-Champagnes tur til at ”blive opdaget”. Måske har vi ikke set det hele, og der var da også flotte steder…. Men ikke ret mange. Byen har dog nogle store og flotte kirker. Den ene af dem St. Etienne og også et Unesco site, og er bestemt også imponerende og flot.

Vi gik hen til turistbureauet og de om vi måske ikke havde fundet det hele…. Der var en sejltur i noget der ligner en lille pram, men de sejlede kun om eftermiddagen og skulle forudbestilles. Så det sprang vi lige over i dag.

Vi nød en kop kaffe på en hyggelig cafe, og kørte så videre nordpå til en monument fra 1. verdenskrig. Monumentet hedder ”monument de la Ferme de Navarin. Et flot monument, lavet som en pyramide. Ikke så stort som vi troede og det var også lukket. Men alligevel et besøg værd. Min bedstefar kæmpede i 1. verdenskrig i dette område, og der var da også et par mere eller mindre tilgroede skyttegrave ved monumentet. Monumentet har også jordiske resten af 10.000 ukendte soldater. Og der var flere store krigskirkegårde undervejs.

En flot natur og lidt mere fladt end den retning vi kørte i går, men stadig et stort og frodigt landbrugsområde. – om end det så ret tørt ud 

Vi kørte hjem på pladsen og fik eftermiddagskaffe og sommeren er tilbage for fuld kraft – dog heldigvis ikke helt så varm som i sidste uge. Så vi nød bare dagen hjemme på pladsen.

12. dag – onsdag d. 31.august

Vi har været i Champagne området før – en tur i Reims som vi husker som en ret flot by, men en tur rundt i Champagnemarkerne har vi ikke prøvet før. Så vi havde i går aftes planlagt en tur rundt. Hele rundturen var på ca 150 km, så det var da et par km.

Hvis vi skulle komme til dette område igen, så vil vi bo midt i Champagne rutens område – hvis muligt.

Det var en helt fantastisk smuk tur – Champagne ruten har også 3 stjerne i Michelin guiden (en rejse værd) og det er velfortjent.

Vi startede fra Chalons og de første 30 km var bare lige ud og det samme som de sidste dage – flot landskab ja, men ikke vores mål i dag. Omkring en lille by – Vertus – startede vi på vinruten og fulgte den mere eller mindre de næste mange km. Landskabet er virkelig smukt, og nogle helt fantastiske udsigter indimellem.

Flere af byerne var rigtig hyggelige og idylliske – den første by hvor vi stoppede var Montmort Lucy – på kortet (et kort fra turistbureauet over Champagne regionen og med vinruterne tegnet ind) var der et slot – det så stort ud…. Men det var det nu ikke. Det lå da flot i byen, men ikke åbent for besøg og vi kunne måske kun se en del af det… Der var et par hoteller i byen, men priserne for maden var ret høje… vi skulle jo bare have en let frokost og ikke en 3 retters menu. Så vi købte et par sandwich og kørte videre.

Der var ingen steder at holde ind før den næste by – Orbais-l`Abbaye. Den var til gengæld rigtig fint. Vi parkerede bilen bag kirken og satte os på et par sten under et stort træ og spiste vores mad. Vi kunne se på over på torvet – rigtig fint sted. Vi gik ind og se kirken – en imponerende landsby kirke… dog lidt utæt nogle steder hvor stenene var ved at blive grønne. Men det koster sikkert mange penge at vedligeholde sådan et sted. Rigtig højt til loften og en flot kirke, både udenfor og indeni,

Vi gik ned på en lille hyggelig cafe og fik en kop kaffe. Her sad vi og nød udsigten ud på torvet og op til kirken.

Næste stop var Memorial des Batailles de la Marne. Vi har tidligere været i områderne fra 1. verdenskrig men ikke fundet dette sted. Min bedstefar kæmpede i slaget ved Marne så det har lidt speciel betydning. Et utrolig flot memorial – ligger på en bakke og en fantastisk udsigt fra monumentet som var 2 etager. Det lignede en kirke og var meget smuk.

Mellem disse 2 stop var nogle af de flotteste udsigter vi så i dag – en helt fantastisk sted i Champagne. Bare en skam vi bor så langt herfra. Byen Dormans hvor memorialet ligger virkede også spændende. En by med lidt butikker og flere hyggelige gader…. Den må udforskes en anden gang. Så vil vi bare bo i dette område… eller så tæt på som muligt

Godt mætte af indtryk kørte vi hjem til campingpladsen – der var ca. 60 km hjem.

Dette er sidste aften på denne plads – i morgen går turen videre til Holland – til byen Hoorn som vi besøgte i foråret men da var det meget vådt og koldt, så nu håber vi på lidt bedre vejr.

Der har været rigtig mange mennesker på pladsen de sidste dage – stor udskiftning - men rengøringen er ikke blevet bedre, så vi skal vist lige ind på campingcheque siden og skrive et par kommentarer. Vi er skuffet over rengøringen – eller mangel på samme, og synes ikke den har den standard vi plejer at opleve på campingcheque pladserne – og så har den 4 stjerner…. Ved ikke lige for hvad, men i hvert fald ikke på faciliteternes standard.

13. dag - torsdag d. 1. september

I dag var det så tiden til at forlade Frankrig og sætte kurs mod Holland – nærmere betegnet Hoorn lidt nord for Amsterdam.

Turen var på godt 630 km, så det var det vi kalder en heldagstur.

Vi startede fra Chalons-en-Champagne ved 07.30 tiden, og turen gik fint. Igennem Frankrig på betalingsmotorvejene gik det rigtig fint – fine veje og overkommelig trafik. Det sidste stykke i Frankrig og gennem store dele af Belgien var motorvejene ikke særlig gode – som de også skiltede med flere gange…  men vi kom fint igennem og stort alt lå stadig på sin plads i både bil og campingvogn.

I det nordlige Belgien var der ret meget trafik – vi kørte også rundt om Bruxelles og Antwerpen – og Rotterdam og Amsterdam i Holland. Vi ankom til pladsen omkring 16 tiden, og fik stillet op.

Vi kørte til pladsen T`Venhop i Hoorn. En fin plads, vi boede på samme plads i foråret så vi kendte godt pladsen. Vi fik en plads ned til den lille kanal. I foråret var der kun lidt ænder der svømmede i vandet, men her hvor der er sommer er der faktisk en ret livlig trafik af kajakker, små robåde, små joller med motor m.m. og det er kønt at ligge ned til vandet og de fine huse på den anden side af vandet (det er bungalows på campingpladsen med fine terrasser og lidt blomster i haven)

Vi nød aftenen på pladsen og endnu en dejlig sommerdag. Aftensmaden fik vi på den cafe som ligger lige ude for campingpladsen – en ok restaurant / cafe.

14. dag – fredag d. 2. september

Egentlig ville vi ikke så meget i dag, men første plan var at besøge den togbutik ved Alkmaar som havde lukket sidst vi var her. Den åbnede først kl. 13, så vi startede med at tage ind i Alkmaar.

Det er bare en fin by – rigtig hyggelig og mange fine steder. Vi fandt en parkeringsplads og gik over til den gamle bydel.

Det viste sig at fredag formiddag er det ostemarked i byen, så de billeder vi havde set af det traditionelle ostemarked var lige det vi kom til. De bar oste hen til vægtene i det flotte gamle vejerhus, og bar dem så videre til nogle vogne. Alle i gammelt tøj og på en storskærm kunne man følge med i det man ikke lige kunne se. Der var rigtig mange mennesker og mange boder rundt omkring hvor man selvfølgelig kunne købe masser af oste. Fint at se og vi var en oplevelse rigere.

Derfra tog en turbåd rundt i byen – vi sejlede under rigtig mange broer, og nogle gange var broerne så lave at vi måtte bøje os langt ned til siden…. Men det gik fint og uden at nogen slog hovedet.

En rigtig fin tur rundt i byen, og gav et rigtig godt indtryk af byen.

Bagefter gik vi en tur i de meget smalle gågader – der kunne vel knap nok køre en bil i de fleste af gaderne så smalle var de. Men hyggelige og mange fine butikker og cafeer.

Vi var inde i et par brugskunstbutikker – og de var rigtig spændende, flotte gamle lamper som vi gerne ville have… (vi vil bare vente til at finde dem på loppemarked, til forhåbentlig billigere penge). Selv Christian synes butikkerne var flotte – rigtig vintage stil, i hvert fald indrettet og fyldt med ting der havde masser af patina(selvom nogle af dem helt sikkert var nye)

Vi spiste frokost på en lille hyggelig cafe i 70 stil – jo det der med indretning i den gamle stil, det kan de godt finde ud af i Holland. Det viste sig at være en veganer cafe, men den græskarsuppe vi fik smagte rigtig godt. Og så fik en danske sodavand til – en økologisk sodavand fra Danmark.

Efter nogle timer ville kørte vi videre til den togbutik som vi havde planlagt at besøge. Lige inden ville vi da lige forbi en hobbybutik jeg havde fundet på nettet…. MEEN den adresse jeg havde på butikken var der i hvert fald inden butik. Jeg havde set billedet af butikken på deres hjemmeside… men ingen butik på den adresse. Pyt, med det vi kørte videre til togbutikken.

Den var ikke så stor endda – men den havde godt nok mange ting, og kun de store havetog. Deres hjemmeside er grootspoor.nl. Vi kiggede rundt i butikken og Christian havde da fundet et par ting han overvejede.

Da vi kom snak med ham i butikken, fik vi en super god service. Christian fik masser af input og ideer til hvad han kan kunne gøre og hvad den reelle forskal på bl.a. analog og digitalt.

En rigtig god service og han fik da også handlet lidt. Helt sikkert et sted vi kommer igen.

Efterhånden var det blevet ret sent, så vi kørte hjem på pladsen og fik lavet lidt aftensmad og nød resten af aftenen.

15. dag – lørdag d. 3. september

Dagens planer at nyde formiddagen og eftermiddagen på pladsen. Vejret var super, så vi nød bare solen og campingpladsen.

Sidst på eftermiddagen kørte vi så ind til Hoorn. Vi gik en tur rundt i byen og med kurs mod havnen. Sidst vi var her var der meget koldt og vådt, så denne gang ville vi nyde den gamle bydel lidt mere. Det er utrolig hyggeligt på den gamle havn i byen – vi sad og nød en dejlig kold øl, og det liv der var i byen og på havnen.

Faktisk er det en sømand fra denne by der har lagt navn til Kap Horn – og byen har masser af gamle historier. Vi nøjedes med at nyde byen og de gamle gader.

Torvet i byen er utrolig hyggeligt, og der ligger en gammel vejerhus som nu er restaurant. Der spiste vi sidste gang – maden var rigtig god der.

Byen har masser af butikker og restauranter, så der mangler ikke noget at vælge imellem, tværtimod.

Efter en god travetur var det blevet tid til aftensmaden og vi fandt en hyggelig restaurant og fik noget godt aftensmad. Jeg bestilte en slags kylling som tjeneren kaldte det. Det var faktisk en god beskrivelse, for det lignede en ”slags” kylling. Jeg fik da prøvet noget nyt, det var sikkert fint lavet, men det var ikke noget jeg skal prøve igen. Christian fik lammekoteletter og de var ganske fine.

En hyggelig aften i byen, og vi satte kursen hjem til campingpladsen.

16. dag – søndag d. 4. september

Vi har tidligere set store loppemarkeder i Holland, så vi havde fundet lidt i vores område. Jeg kunne ikke se hvor store de var, men der var et i en by ca 20 km herfra. Det var jo ikke så slemt, så det var dagens mål. Spændte på hvor stort det var og hvordan vejret ville blive…men lidt regn burde da ikke kunne ødelægge det. Vi fandt da også stedet – MEN desværre markedet var aflyst, sikkert pga af vejret – det havde regnet ret meget om natten og om morgenen, og det blæste da også en del…. Men faktisk var udsigten rimelig for resten af dagen. Men øv – ikke noget at gøre. Vi fandt en andet loppemarked – det var ikke ret stort – en lille by hvor beboerne havde stande ud for deres huse. Vi fandt et par småting. Jeg spurgte om de vidste noget om andre loppemarkeder denne dag. En dame mente der var noget i Almaar – noget der hed De Mare. Jeg kunne ikke lige forstå om det var en by, eller bydel i Alkmaar. Det viste sig at være et indkøbscenter der hed sådan, men der var ikke noget loppemarked. Jeg spurgte i en af butikkerne, og hun sagde det vist var næste søndag…

Nå men vi kunne jo ikke trylle et loppemarked frem, så vi kørte hjem på pladsen.

Der skulle være et kunstmarked i Hoorn i denne weekend. I går havde vi ikke set noget som helst om det…. Men om søndagen skulle der være noget der lignede et marked.

Christian havde ikke lyst, så jeg kørte ind til Hoorn alene – det er vist første gang jeg har taget på tur alene når vi er på ferie.

Det var faktisk et ganske stort og fint marked. Rigtig mange forskellige kunstnere udstillede deres værker – og der var virkelig meget forskelligt at kigge på.

Jeg nød turen rundt i gaderne med alle de forskellige boder – der var mange spændende og flotte ting at se på. Vejret var faktisk blevet rigtig fint hen på dagen.

17. dag – mandag d. 5. september

Sidste dag – inden vi starter hjemturen.

Vi var primært hjemme på pladsen og nød det skønne vejr. Vi var lige en tur inde i Hoorn og lave et par småindkøb og kigge lidt på alle de forskellige butikker der er i byen. Der er meget forskelligt at kigge på, man skal bare lige være obs på at de fleste butikker først åbner ved 13 tiden om mandagen.

En dejlig dag og en skøn ferie lakker mod enden. Nu håber vi bare at turen går fint hjemad i morgen.

18. dag – tirsdag d. 6. september

Vi startede fra campingpladsen ved 07.30 tiden og så var kursen sat mod Aabenraa.Turen gik over den lange dæmning - ca. 20 km - i Nordholland. Et imponerende arbejde der lavet for at styre vandet/havet lidt mere.

Der var ikke den helt store trafik i Holland, og det gik fint hjemad.

Det store potentielle problem var Hamborg - er var nogle gevaldige kømeldinger i radioen, men vi kom igennem uden at stå stille ret meget. Det gik langsomt nogle steder, men ganske fint.

Vi var hjemme i Aabenraa ved mellem 16 og 17 - godt trætte, men glade for at være kommet godt hjem.

Campingvognen og bilen blev tømt, og nu skal vi bare nyde at tænke tilbage på de gode oplevelser. Og selvfølgelig glæde os til den næste tur.